ما کیفیت را به تسخیر خود درآورده ایم

انواع مختلف ماشین های حفاری تونل

در عمل ماشینهای حفاری در سنگ را به دو دسته بزرگ تقسیم بندی کرده اند:یکی ماشینهایی که تمام مقطع را حفر می کنند که Tunnel boring machine  (T.B.M)  نامیده میشوند،دوم ما شینهایی که نقطه به نقطه عمل میکنند که Boom type machine(B.T.M)نامیده می شوند.

ماشینهای حفاری تونل تمام مقطع:(T.B.M)  

این ما شینها تمام مقطع را در یک دفعه مورد حفاری قرار میدهند معمولا ماشینهای تمام مقطع در جلو یک صفحه دایره ای شکل دارند که قطر آن به طور محسوس مساوی قطر تونل ا ست وحول محوری که منطبق بر محور تونل است می چرخد. روی این صفحه که صفحه حفاری نامیده میشود ابزارهای سنگ کنی کا رگذارده شده است .
برای خرد کردن زمین وپیش بردن ما شین حفاری ، باید فشارهای زیادی به ابزارهای کار وارد شود.اگر زمین سنگ سخت با شد وتونل نیاز به پوشش گذاری در حال پیشرفت نداشته باشد،ما شین حفاری مستقیما به وسیله کفشکهای خود به جدار قسمت حفاری شده متکی میگردد.
اگر زمین سست باشد لازم است یک حلقه واکنشی که در تمام سطح جدار خود که به زمین اتکا داشته با شد به کار برد تا جکهای طولی که صفحه گردان را به جلو میرانند به آن متکی گردند این حلقه معمولا پوشش پیش ساخته ای است که با پیشروی ما شین به تدریج نسب می شود.قطعات سنگ کنده شده توسط ابزارها جمع آوری شده وبا تسمه نقاله در واگنهای قطار بار کش بارگیری می شوند.
ماشین های حفاری مجهز به چرخکهای تراش MOLETE)) متعدد از فولاد سخت می باشند ای چرخکها یا دست کم آنهایی که از توان کافی برخوردارند،در سخت ترین سنگها نیز کارگر افتاده آنها خرد میکنند.

 قسمت های اصلی این نوع ماشین ها به شرح زیر است:

1.بدنه 2.صفحه حفار 3.ابزار برش 4.چنگ زنها 5.جک های رانش صفحه حفار

از این نوع دستگاه میتوان به مدلهای تونل کن رابینز مدل 189229وتونل کن ژاروا مارک 30با قطر 9.80 متر (اطلس کوپکو)
نام برد.

ماشینهای حفاری موضعی : (B.T.M)


ماشین های حفاری موضعی که هر بار قسمتی از مقطع را در میاورندمستقیما از روی کار کارگر معدنچی اقتباس شده اند. سر دستگاه که نسبت به تمام مقطع تونل کوچک است ،مجهز به سر کلنگ های ویژه میبا شد این سر در انتهای بازوی متحرکی قرار دارد ودر نتیجه امکان کندن تدریجی تمام مقطع فراهم است بازوها وعوامل حفاری بر یک شا سی خودرو که غالبا چرخ زنجیری است سوار شده اند.
ماشینهای حفر موضعی برای اینکه در تمام سطح مقطع کار کنند،باید بتوانند از جای خود به مقدار لازم حرکت نمایند،تا ا نتخاب نقطه کندن سنگ در تمام جبهه کار میسر با شد با این ماشینها دسترسی به جبهه کار همیشه مقدور است وعلاوه بر این کندن هرگونه مقطعی بوسیله این دستگا هها ممکن میبا شد.
تجربه نشان مید هد که کار با این ماشینها که مجهز به سر کلنگ میبا شندباید محدود به سنگهایی با سختی متوسط باشد.
از این دستگاهها میتوان به مدل تونل کن بوییگ BT480 اشاره کرد.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *